Datart eshop – recenze online prodeje mobilních telefonů, dopravy a reklamací

datart mobily

Datart eshop patří v Česku mezi nejznámější prodejce elektroniky a v segmentu mobilních telefonů je jedním z hlavních hráčů. Pro zákazníka je důležité nejen to, zda Datart eshop nabízí dostatečně široký výběr mobilů, ale také jak funguje doprava, jaké jsou ceny služeb, jaké jsou podmínky reklamací a vrácení zboží a jak se obchod chová v praxi podle zkušeností reálných zákazníků. Podívejme se proto na Datart eshop detailněji právě očima spotřebitelského magazínu zaměřeného na mobily.


Datart eshop jako prodejce – důvěryhodnost a pověst

Datart je dlouholetý řetězec s kamennými prodejnami po celé České republice a zároveň silným online prodejem. Kombinace eshopu a více než stovky prodejen umožňuje zákazníkům zvolit si mezi čistě online nákupem a osobním kontaktem na pobočce. To je výhoda zejména u dražší elektroniky, jako jsou mobilní telefony.

Pověst Datart eshopu je dlouhodobě poměrně dobrá – na velkých srovnávačích typu Zboží.cz se obchod drží kolem velmi vysokého hodnocení (okolo 94 % spokojených zákazníků při desítkách tisíc recenzí). To ukazuje, že většina nákupů proběhne bez výraznějších problémů. Na druhou stranu se v diskuzích a recenzích dají dohledat i kritické zkušenosti – typicky se týkají komplikací při dopravě či delšího řešení reklamací u některých kusů zboží. V rámci objektivního pohledu je tedy třeba počítat s tím, že Datart eshop je velký prodejce, u kterého se vedle převažující spokojenosti objevují i negativní případy.


Nabídka mobilních telefonů a příslušenství

Datart eshop cílí obecně na širokou spotřební elektroniku, ale sekce mobilních telefonů a příslušenství patří mezi nejdůležitější části nabídky. V kategorii „Telefony“ Datart dlouhodobě nabízí:

  • běžné mobilní a chytré telefony,
  • modely různých cenových tříd (od levnějších značek až po vlajkové lodě),
  • příslušenství k mobilním telefonům, jako jsou kryty, nabíječky, sluchátka nebo powerbanky.

Sortiment se průběžně obměňuje, ale v zásadě platí, že Datart eshop se snaží držet klíčové značky dostupné na českém trhu – od mainstreamových výrobců až po prémiové značky. Výhodou je možnost filtrovat podle ceny, parametrů (paměť, velikost displeje, typ fotoaparátu) i podle aktuálních akcí a slev.

Pro běžného zákazníka, který hledá nový mobil, je Datart eshop spíše „jistota širokého výběru“ než specializovaný butikový prodejce. Hodí se pro ty, kteří chtějí mít možnost rychle srovnat více modelů, využít časté akce či bonusy a mít za sebou známou značku s kamenným zázemím.


Uživatelské prostředí Datart eshopu

Nákupní rozhraní Datart eshopu je přehledné a poměrně konzervativní, bez zbytečných experimentů. Kategorie mobilních telefonů jsou rozděleny logicky, většinu důležitých filtrů zákazník najde přímo na stránce kategorie. U jednotlivých produktů nechybí základní technické parametry, fotografie a často i uživatelské recenze.

Pozitivem je možnost propojení online nákupu s kamennou prodejnou – zákazník může snadno zjistit, zda je konkrétní model skladem v blízkém obchodě, a zvolit osobní odběr. To je v segmentu mobilů důležité, protože řada lidí chce mít telefon fyzicky v ruce co nejdříve.

Menším mínusem může být množství doplňkových služeb a nabídek, které se při nákupu objevují – pojištění, prodloužené záruky, instalace apod. Pro zkušenějšího zákazníka jde spíše o rušivé prvky, pro méně zkušeného to naopak může být vítaná možnost služby navíc. Z hlediska spotřebitelského magazínu je podstatné, že tyto služby nejsou povinné a zákazník je může jednoduše odmítnout.


Doprava, služby DOPRAVART a RYCHLART

Doprava je u Datart eshopu samostatnou kapitolou. Obchod dlouhodobě rozvíjí vlastní služby a odlišuje se od konkurence především projekty DOPRAVART a RYCHLART.

Základní možnosti dopravy:

  • Osobní vyzvednutí na prodejně – při platbě předem bývá vyzvednutí zdarma, k dispozici je více než 100–150 prodejen po celé ČR. Zboží je možné mít připravené často do druhého dne, případně ještě rychleji podle služby RYCHLART.
  • Prémiová doprava DOPRAVART – zaměřená hlavně na velké spotřebiče, ale u mobilů se může projevit v podobě komfortního doručení na adresu, někdy s doplňkovými službami.
  • RYCHLART – vyzvednutí do 30 minut – pokud je zboží skladem na vybrané prodejně a zákazník zaplatí předem, může být mobil připraven k vyzvednutí už zhruba do půl hodiny.

Kromě toho Datart spolupracuje i s logistickými partnery a nabízí doručení na adresu kurýrem nebo do boxů a výdejních míst. V posledních letech se rozvíjí i doručování do samoobslužných boxů, které umožňuje vyzvednout zboží kdykoliv během dne.

Co se týče cen dopravy, Datart eshop je v průměru srovnatelný s ostatními velkými prodejci. Zajímavé jsou ale promo akce – například v roce 2025 Datart nabízel doručení zdarma pro nákupy od určité hodnoty (např. od 500 Kč). Takové kampaně se mohou v čase měnit, proto je vždy potřeba ověřit aktuální podmínky přímo v košíku před dokončením objednávky.


Ceny a akce na mobilní telefony

Cenová politika Datart eshopu u mobilů odpovídá velkému multikanálovému prodejci. U některých modelů patří Datart mezi levnější nabídky, u jiných se drží spíš ve středu cenového spektra. Výhodou jsou pravidelné akce, slevové kupóny, cashbacky a zvýhodněné balíčky s příslušenstvím.

Datart také často nabízí různé dny dopravy zdarma, slevové kampaně na vybrané značky nebo speciální akce vázané na členství v zákaznickém programu. Pro zákazníka, který je ochoten chvíli sledovat akce, se tak může nákup nového mobilu v Datart eshopu stát cenově velmi zajímavým.


Podmínky vrácení zboží – odstoupení do 14 dnů

Stejně jako ostatní české eshopy musí i Datart dodržovat zákonné podmínky pro vrácení zboží zakoupeného na dálku. U Datart eshopu je standardem možnost vrátit zboží do 14 dnů od převzetí bez udání důvodu, v souladu s občanským zákoníkem.

Datart k tomu nabízí vlastní návody, jak postupovat:

  • výrobek je potřeba uvést do „původního stavu“, aby bylo možné vrátit plnou kupní cenu, včetně příslušenství a dokladů,
  • zboží by mělo být pečlivě zabalené, ideálně v původním či náhradním nepoškozeném obalu,
  • vrácení je možné řešit osobně na prodejně nebo zasláním na adresu dle pokynů Datartu.

Pro mobilní telefony je důležité počítat s tím, že prodejce může v případě zjevného opotřebení či poškození uplatnit snížení vracené částky, pokud by hodnota zboží byla zjevně snížena nad rámec běžného vyzkoušení. To je obecný princip, který platí napříč trhem. Z hlediska spotřebitele je proto vhodné se při zkoušení mobilu chovat ohleduplně – nenechávat telefon spadnout, nepoškodit displej, neodstraňovat zbytečně ochranné fólie, pokud to není nutné.


Reklamace – jak Datart eshop postupuje

Reklamace je oblast, na kterou se zákazníci často nejvíce ptají. Datart pro reklamace poskytuje několik cest:

  • reklamace na prodejnách Datart,
  • zaslání výrobku do centrálního reklamačního oddělení,
  • nahlášení vady přímo autorizovanému servisu nebo elektronicky přes e-mail.

Datart deklaruje, že reklamace vyřizuje co nejdříve, nejpozději však do 30 kalendářních dnů, což odpovídá zákonné lhůtě. V praxi ovšem podle některých recenzí dochází i k situacím, kdy zákazníci vnímají proces jako zdlouhavý nebo problematický – zejména u složitějších případů nebo při neshodách okolo rozsahu služby či kvality provedení.

Za důležitou výhodu lze považovat možnost řešit reklamaci osobně na kamenné prodejně, kde pracovník pomůže s vyplněním formulářů a převzetím zboží. U mobilních telefonů to ocení zejména zákazníci, kteří nechtějí posílat drahý smartphone poštou a preferují osobní kontakt.

Datart navíc nabízí i doplňkové služby, jako je „Blesková výměna“, kdy za příplatek slibuje rychlejší výměnu vadného výrobku za nový kus v rámci 24 měsíců od nákupu. U mobilů to může být zajímavá možnost pro uživatele, kteří se chtějí vyhnout delšímu čekání na standardní reklamační proces.


Zkušenosti zákazníků s Datart eshopem

Ve veřejně dostupných recenzích se Datart eshop často chválí za:

  • široký výběr zboží,
  • přehlednost nabídky,
  • rychlé doručení a dobré možnosti osobního odběru.

Zákazníci oceňují také možnost pohodlného vrácení zboží či vyřízení reklamace přímo na prodejně, kde mají možnost zaparkovat a vše vyřídit osobně.

Na druhé straně se mezi negativními zkušenostmi objevují hlavně:

  • komplikace při složitějších reklamacích,
  • nespokojenost s komunikací v individuálních problematických případech,
  • občasné prodlevy při vyřízení reklamace nebo výměny.

Je třeba zdůraznit, že tyto zkušenosti vycházejí z jednotlivých případů zákazníků a nelze je paušálně přenášet na všechny nákupy. Pro spotřebitele je ale užitečné vědět, že u velkého prodejce, jakým Datart eshop je, může kvalita komunikace a rychlost řešení problémů případ od případu kolísat.


Shrnutí: vyplatí se nakupovat mobily přes Datart eshop?

Datart eshop patří mezi stabilní a dobře známé prodejce, u kterých většina zákazníků proběhne bez komplikací – a to platí i pro segment mobilních telefonů. Hlavní výhody pro zájemce o nový mobil jsou:

  • široký výběr značek a modelů,
  • propojení eshopu s velkou sítí kamenných prodejen,
  • rychlé a flexibilní možnosti doručení (RYCHLART, DOPRAVART, boxy, výdejní místa),
  • relativně pohodlné vracení zboží a možnost řešit reklamace na prodejně,
  • časté akce, slevy a promo kampaně na dopravu.

Na druhou stranu je dobré počítat s tím, že:

  • ceny nemusí být vždy nejnižší na trhu, je vhodné srovnávat,
  • u složitějších reklamací se mohou objevit zpoždění či komunikační šumy,
  • doplňkové služby (pojištění, prodloužené záruky) je potřeba pečlivě zvážit podle reálné potřeby.

Pro zákazníka, který hledá nový mobilní telefon a chce využít kombinaci online nákupu a zázemí velkého řetězce, je Datart eshop rozumnou volbou. Pokud si pečlivě zkontroluje aktuální podmínky dopravy, vrácení zboží a reklamací přímo na stránkách Datartu a porovná cenu s konkurencí, může získat kvalitní telefon za férových podmínek a s relativně jistým zázemím známého prodejce.


Zdroje